Our Gallery

Contact Info

27 Division St, New York, NY 10002, USA

+1 (044) 123 456 789

info@example.com

Zawodnik sportów motorowych, podobnie jak każdy inny sportowiec wymaga treningu nie tylko specyficznego (na torze) ale również uzupełniającego (fizycznego i mentalnego). Niestety, często trening uzupełniający jest wykonywany rzadko, lub chaotycznie – bez odpowiedniego planu. Być może dzieje się tak ze względu na małą ilość informacji na temat tego w jaki sposób trenować oraz jaka może być z tego korzyść.

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł i film wideo pozwoli zrozumieć istotę treningu motorycznego, oraz da kilka wskazówek, aby osiągać więcej na torze. Tekst na przykładzie przygotowań do sezonów 2019 i 2020 Kamila Krzemienia (2019: Mistrz Polski, Vice Mistrz Europy Alpe Adria klasa Superstock 1000 oraz czołowy zawodnik Mistrzostw Świata wyścigów EWC).

Jakie funkcje powinien spełniać trening motoryczny?
–Zwiększać komfort jazdy (np. poprzez zmniejszanie napięć mięśniowych, poprawę wydolności)
– Minimalizować kontuzje
– Wzmacniać tzw. „słabe ogniwa” zawodnika (np. słaba mobilność, siła, itd.)
– Kształtować specyficzne dla dyscypliny cechy

Nad jakimi elementami powinni pracować riderzy?

→ Praca nad wydolnością: Podczas wyścigu tętno zawodników wynosi ok. 170-185, co nie pozostawia wątpliwości jak wielki jest to wysiłek dla organizmu. Narastające zmęczenie układu krążeniowo-oddechowego i mięśniowego to zwiększone ryzyko błędnych decyzji, czy dyskomfortu podczas jazdy. Odpowiedni trening wytrzymałościowy to jeden z najważniejszych elementów przygotowań.

→ Stabilność tułowia: Im bardziej stabilny i silny „core” tym lepsza kontrola ciała, ale też zniesienie napięć z części dystalnych. Często, u słabo wytrenowanych zawodników pojawia się dokuczliwe, nadmierne napięcie np. na przedramionach, czy przywodzicielach. Można temu zapobiec stosując ćwiczenia usprawniające stabilizację centralną i wzmacniające tułów.

→ Balans, sensomotoryka: ponadprzeciętne „czucie” i kontrola każdego elementu ciała oraz środka ciężkości to kolejny klucz do sukcesu w wyścigach.

→ Czas reakcji, koordynacja oko-ręka: na sali treningowej możemy również rozwijać umiejętność szybkiego reagowania na nieprzewidziane sytuacje, które mogą się wydarzyć na torze

→ Trening kognitywny: tzw. brain fitness, kolejny obowiązkowy element – lepsze podejmowanie decyzji na torze, szczególnie podczas zmęczenia.

→ Kontrola oddechu: ćwiczenia oddechowe sprawdzają się nie tylko jako element regeneracyjny ale też wpływają zmniejszenie stresu przed startem.

→ Siła: radzenie sobie z 170kg sprzętem podczas przeciążeń przy hamowaniu, przyspieszaniu czy wchodzeniu w zakręty wymaga odpowiedniej ilości siły (szczególnie izometrycznej) przy relatywnie niskiej wadze ciała.

→ Mobilność: duża ruchomość stawów i elastyczne mięśnie to kolejny element który wpływa pozytywnie na kontrole ruchów, może przyczynić się również do mniejszej kontuzjogenności w przypadku wywrotki.

→ Kontrola wagi oraz analiza składu ciała:
Najlepsza forma na motocykl to relatywnie niska waga (wzrost – 100 – 10), niski poziom tkanki tłuszczowej oraz odpowiednia ilość tkanki mięśniowej. Innymi słowy im mniej kilogramów tym lepsza prędkość, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu siły i wytrzymałości mięśni.

Poniżej video z przygotowań Kamila do sezonu. Pamiętajcie, że to tylko wycinki z treningów. Do wielu ćwiczeń dochodzi się etapami (odpowiednio progresując trening) oraz dobrze jest indywidualizować trening pod swoje słabe ogniwa np. (słaba wydolność, siła itd.)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked*